BOM bild 9A- Måla med skogen

http://learncreatelove.com/natural-paintbrushes/

Min lektionsplanering är inspirerad av detta blogginlägg där de gav mig idéen att låta barn måla med och skapa penslar av olika grenar, buskar eller annat naturligt material som går att hitta i skogen.

Lektionsplanering: Måla med skogen

  • Tidsomfattning- En lektion. ca.45 min + insamling av material på en utedag innan lektionen.
  • Årskurs- F-3. Detta är en lektion som jag anser skulle passa till barn i olika åldrar då det är fritt vad man kan måla. Det finns möjlighet att utveckla skapandet och arbetet runt uppgiften för att ge en större utmaning till äldre elever.
  • Mål- Undervisningen skall leda till att elever utvecklar sina förmågor  att ”skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material” (Lgr 11, s.20).
  • Konkretiserade mål- Kunna använda olika material och verktyg för att skapa/måla bilder på olika sätt.
  • Undervisning- För att ge eleverna ett annat perspektiv på verktyg som kan användas för att skapa bilder kan det vara spännande att istället för att använda de verktyg menade för bildskapande får de chans att skapa sina egna verktyg genom att samla olika kvistar, grenar, löv o.s.v. som de sedan får binda ihop till penslar. Bildlektionen börjar sedan med att låta eleverna måla en bakgrund till deras bild med vattenfärg och vanlig pensel, medan de torkar lite binder eleverna sina penslar med tejp eller snöre. Sista steget blir att måla olika mönster, blommor, former eller något abstrakt med flaskfärg och deras egna penslar. Det är bra om varje barn har en par st som de kan använda till olika färger då de inte går att tvätta rent i vatten som en annan pensel.
  • Bedömning- Eleverna bedöms i kreativitet för vad man kan använda för att skapa bilder samt i deras engagemang i skapandet. Viktigast är att de tar sig an uppgiften och provar att skapa med ett nytt material/verktyg som de inte är vana vid.
  • Tillämpning- Eleven visar dessa förmågor genom att pröva/ompröva och att vara delaktig i uppgiften.

 

Eftersom att denna teknik var helt ny för mig tyckte jag att det var väldigt viktigt att själv göra ett försök innan jag bestämde mig för att basera en lektionsplanering på den. Det var väldigt kul och svårt på samma sätt. Då penslarna är av ett organiskt material kunde man inte var särskilt petig med detaljer i målningen, vilket också var befriande. En uppgift som jag tror skulle uppskattas av eleverna, man kan följa upp med ett liknande tillfälle där de får chans att ompröva och välja andra material som de tror kommer fungera bättre än de första. Något som jag kommer göra.

 

 

 

 

Referens:

Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet. 

Advertisements

En reaktion på ”BOM bild 9A- Måla med skogen

  1. Bra att du har skapat en inspirerande och kreativ lektion utifrån en länk-inspiration. De konkonkreta målen är tydliga och kan förstås av eleverna. Vilken rolig bilduppgift. Bra anpassad till de åldrarna du satt upp men även för äldre elever och vuxna.
    Önskan: Engagemang står inget i bedömningen i Lgr11 men du kan bedöma hur väl man kan använda de olika ”naturpenslarna”./Birgitta

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s